septembris

diskusijas

  • piektdiena, 05.10
    Normunds Naumanis
    Nāve kā politika
    Šokējoša žurnālistika un aktuāla publicistika, pārvērsta mākslas tēlos — tā varētu nosaukt divus spilgtus šī rudens teātra piedzīvojumus, ko piedāvāja mūsu reģiona galvenie starptautiskie teātra festivāli Homo Novus (Rīgā) un Sirenos (Viļņā).
  • piektdiena, 05.10
    Ieva Zole
    par divām festivāla Homo Novus izrādēm
    Ja es spētu īstenot visas glupības, ko fantazēju, mana dzīve būtu nesalīdzināmi labāka
  • piektdiena, 05.10
    Toms Treibergs
    Smagi, bet skaisti
    Valmieriešu veikumam piemīt stipra pēcgarša, pietiekama, lai būtu vērts mērot ceļu uz Vidzemi
  • piektdiena, 05.10
    Анна ГОРСКАЯ, Майя ВЕЙДЕ
    Homo Novus. Счет 3:2 в нашу пользу
    Hынешний фестиваль нового театра Homo Novus, прошедший в Риге с 19 по 29 сентября, принес несколько крупных разочарований, но все равно прошел на ура. Потому что откровений на нем было больше. Мы написали отчет о наиболее ярких моментах фестиваля — узнавайте, вспоминайте, радуйтесь, что в Риге бывает так интересно.
  • piektdiena, 05.10
    Dita Eglīte
    Britu humors un igauņu brīvība
    Šajā rakstā pievērsīšu uzmanību tiem Homo novus pasākumiem, kuros būtiska ir dejas un horeogrāfu klātbūtne.
  • pirmdiena, 01.10
    Krista Burāne
    Klusā deja
    Liekas, ka no visām Homo Novusa piedāvātajām izrādēm Džonatana Barouza un Mateo Fardžiona darbi ir vistuvāk cilvēka radošajai būtībai, aizmirstot par viņa sociālo statusu, psiholoģiju vai dzīvniecisko dabu.
  • piektdiena, 28.09
    Agnese Lūse
    Palīdzi man izturēt šo nakti
    Pārmaiņas pēc ir tik patīkami skatīties mākslu, kas neprasa sarežģītu kodu un simbolu struktūras šifrēšanu un teorētiskas priekšzināšanas, un kas ļauj vienkārši smieties par asprātību, neslēptu un apzinātu muļķošanos.
  • piektdiena, 28.09
    Orests Silabriedis
    Duets sēdus
    No pirmās līdz pēdējai kustībai šis priekšnesums ir mūzika. Turklāt gudri veidota, polifoniski smalka, impulsu saspēlēm bagāta, līdzsvarā starp nejaušo un izstrādāto.
  • trešdiena, 26.09
    Ieva Priediena
    BR.#04 BRISELE
    Tā ir izrāde, kuru brīžiem pat grūti skatīties, bet noteikti jāredz. Kaut vai lai pārbaudītu savas robežas…
  • otrdiena, 25.09
    Sergejs Timofejevs
    Tikšanās telpa
    Man vienmēr ir patikusi Upīša pasāža . Daudzus gadus šeit dzīvoja mani draugi, bet es netālu strādāju un reizēm iegāju kādā no vietējām kafejnīcām uzkost vai iedzert kādu tasi kafijas .
  • otrdiena, 25.09
    Edīte Tišheizere
    Silts septembra vakars
    Vakars ir brīnišķīgs. Deviņi. Upīša pasāža. Man patīk...
  • pirmdiena, 24.09
    Krista Burāne
    Par smēķēšanu
    Lekciju viņš nospēlē lieliski un es jūtos kā studente, kura sēž auditorijā ar advancētu, savu priekšmetu mīlošu pasniedzēju „pie tāfeles“.
  • svētdiena, 23.09
    Krista Burāne
    Reiz bija
    Pēc izrādes kāds saka, ka jaunā dejotāja un māksliniece spēlējoties ar mazām lietām līdzīgi, kā Ņekrošus ar lielajām.
  • svētdiena, 23.09
    Vilnis Vējš
    Meklējot pazudušo darbinieku
    Tomēr es nebeidzu brīnīties – kā šis vairāk nekā stundu garais nenozīmīguma kāpinājums tomēr savādā kārtā man likās bēdīgs?
  • piektdiena, 21.09
    Ieva Zole
    Spiegel im Spiegel
    Tik reti šodienas teātrī, ar dzelžainu precizitāti izvēloties ķieģeļus, no kuriem būvēt izrādi, izdodas radīt tādu izrādes “celtni”, kas neatstāj vienaldzīgu un pēc kuras negribas tā vienkārši doties mājās.
  • ceturtdiena, 20.09
    Baņuta Rubesa
    Septiņas pārdomas
    HOMO NOVUS atklāj 7. Festivālu ar drosmi. Septiņas pārdomas.
  • otrdiena, 18.09
    Ilze Rudzīte
    Saruna ar izrādes Dienu putas režisoru Florianu fon Hoermanu
    Mēs aicinām publiku piedalīties kolektīvā sapnī. Sapnis vienmēr ir dažādu gadījuma rakstura stāstu sajaukums, tomēr īsti nav skaidrs, kuri no tiem ir reāli.
  • pirmdiena, 20.08
    Gundega Laiviņa
    Gaidām festivālu un jūsu atmiņas!
    Meklējam zīdainīti ar baltu ādas krāsu Romeo Kasteluči izrādes BR.#04 Brisele pirmajai ainai, pārbūvējam Upīša Pasāžu...
Cube-Media

 

STAĻINGRADAS KAUJA / leļļu teātris pieaugušajiem
Rezo Gabriadzes teātris (Tbilisi)
Režisors Rezo Gabriadze
www.gabriadze.com
  • 28. septembrī 19:00
  • 29. septembrī 16:00
Teātris Skatuve
1h30
Krievu valodā ar tulkojumu latviski
Ls 10, 5 (ar atlaidi)

STAĻINGRADAS KAUJA

 

Mēs vairāk pazīstam Rezo Gabriadzes asprātīgi smeldzīgos kinoscenārijus, pēc kuriem uzņemtās filmas ir kļuvušas par gruzīnu kino klasikas pērlēm (Nebēdā, Kindzadza, Mimino u.c.). Kopumā viņš ir autors vairāk nekā 30 filmām. Daudzi no viņa radītajiem kino tēliem un tekstiem folklorizējušies, piemēram, slavenais „Ku!” no Kindzadza.

Astoņdesmito gadu sākumā, kad padomju cenzūra kino jomā kļuva nepanesama, Gabriadze pievērsās skatuvei un atvēra Tbilisi Marionešu teātri. Tieši marionešu teātris ir atnesis Gabriadzem pasaules slavu – 26 teātra pastāvēšanas gados tas apceļojis vai visu Eiropu, ar sajūsmu uzņemts Amerikā, Kanādā, Meksikā un daudzās citās zemēs, tomēr pats Meistars to neuzskata par savu galveno nodarbošanos. Kādā intervijā Gabriadze saka: “Es esmu nopietns režisors, mākslinieks, rakstnieks, tēlnieks un nevēlos, lai manu vārdu saista tikai ar leļļu teātri.” Gabriadze ir arī burvīgu īso stāstu autors un radījis vairākas nu jau par leģendārām kļuvušas skulptūras, kas veltītas Gogoļa Degunam St. Pēterburgā un Rabinovičam Odesā. Viena no tām – bronzas Čižiks-Pižiks St. Pēterburgas kanālmalā – uzstādīta vismaz astoņas reizes, jo, neskatoties uz diezgan neērto piekļūšanu, kāds entuziasts to regulāri nolaupa.

Par savu ceļu uz teātri pats Gabriadze stāsta šādi: “Tas nenotika pēkšņi. Vienkārši es atdūros pret nepārkāpjamu barjeru. Turklāt man izveidojās konflikts ar Gruzijas Kinostudiju. Man atņēma caurlaidi – tas notika 80. gadā, un no tā laika es ne reizi tur neesmu rādījies. Stāsta, ka tur uz trepēm tagad zāle augot. Tā vai citādi, es izrādījos uz ielas. Visi teātri manā priekšā bija pilnīgi aizvērti, jo es biju bezpartejiskais. Iestāties partijā es vairs nevarēju, jo biju izlasījis Gulaga arhipelāgu. Pēkšņi es atcerējos mazu marionetes lellīti, ko biju nejauši redzējis jaunībā, un tā mani uzvedināja uz domām par teātra veidošanu. Tad es sāku meklēt telpas un mani satrieca kāda veca, veca māja, kuru tobrīd restaurēja. Tajā mājā bija kaut kas ļoti teatrāls. Pēc bezgalīgas staigāšanas pa dažādām instancēm man piešķīra daļu šīs ēkas, otru pusi atvēlot mazāk aizdomīgai iestādei – restorānam. Es jutos kā Robinsons Kruzo, kurš, protams, zināja, kas ir laiva, bet pats nekad to nebija izgatavojis. Bērnībā es negāju uz leļļu teātra izrādēm, tāpēc negrasījos iestudēt izrādes par zaķīšiem un burkāniem. To es vienkārši neprotu. Galu galā es iestudēju Traviatu, kuru nosaucu par Alfrēds un Violeta. Skatītāji ilgi aplaudēja, bet es tā arī nesaņēmos iziet paklanīties.”

90. gados Gabriadze veidojis izrādes Šveicē un Francijā, un tajās piedalījušies tādi slaveni Pītera Bruka aktieri kā Natalie Parry, Bacary Sangary un citi. 2004. gadā Gabriadze iestudēja izrādi Aizliegtie Ziemassvētki jeb dakteris un pacients Barišņikova Dejas fondā Ņujorkā. Gabriadzes gleznas, grafikas un skulptūras papildina ne vienu vien mākslas kolekciju ASV, Krievijā, Vācijā, Japānā un Francijā.
Rezo Gabriadze saņēmis arī augstu atzinību un apbalvojumus – viņš ir Francijas Republikas Komandors, Krievijas prestižās Zelta maskas laureāts, Rustavelli balvas ieguvējs Gruzijā – šeit pieminēti tikai daži no tiem.

Pirms dažiem gadiem krievu valodā iznākusi Marinas Dmitrevskas grāmata Rezo Gabriadzes teātris.

Rezo Gabriadzes teātris (Tbilisi Marionešu teātris) dibināts 1981. gadā Tbilisi. Tas ir viena autora teātris – Gabriadze gan sacer scenārijus, gan kopā ar saviem aktieriem veido marionetes. Iestudētas šādas izrādes – Alfrēds un Violeta (1982), Maršala de Fantjera dimants (1983), Mūsu pavasara rudens 1986), Imperatora Trapezunda meita (1989), Staļingradas kauja (1998), un šopavasar Maskavā pirmizrādi piedzīvojis jaunākais iestudējums – Un ja lokomotīves satiekas.