septembris

diskusijas

  • piektdiena, 05.10
    Normunds Naumanis
    Nāve kā politika
    Šokējoša žurnālistika un aktuāla publicistika, pārvērsta mākslas tēlos — tā varētu nosaukt divus spilgtus šī rudens teātra piedzīvojumus, ko piedāvāja mūsu reģiona galvenie starptautiskie teātra festivāli Homo Novus (Rīgā) un Sirenos (Viļņā).
  • piektdiena, 05.10
    Ieva Zole
    par divām festivāla Homo Novus izrādēm
    Ja es spētu īstenot visas glupības, ko fantazēju, mana dzīve būtu nesalīdzināmi labāka
  • piektdiena, 05.10
    Toms Treibergs
    Smagi, bet skaisti
    Valmieriešu veikumam piemīt stipra pēcgarša, pietiekama, lai būtu vērts mērot ceļu uz Vidzemi
  • piektdiena, 05.10
    Анна ГОРСКАЯ, Майя ВЕЙДЕ
    Homo Novus. Счет 3:2 в нашу пользу
    Hынешний фестиваль нового театра Homo Novus, прошедший в Риге с 19 по 29 сентября, принес несколько крупных разочарований, но все равно прошел на ура. Потому что откровений на нем было больше. Мы написали отчет о наиболее ярких моментах фестиваля — узнавайте, вспоминайте, радуйтесь, что в Риге бывает так интересно.
  • piektdiena, 05.10
    Dita Eglīte
    Britu humors un igauņu brīvība
    Šajā rakstā pievērsīšu uzmanību tiem Homo novus pasākumiem, kuros būtiska ir dejas un horeogrāfu klātbūtne.
  • pirmdiena, 01.10
    Krista Burāne
    Klusā deja
    Liekas, ka no visām Homo Novusa piedāvātajām izrādēm Džonatana Barouza un Mateo Fardžiona darbi ir vistuvāk cilvēka radošajai būtībai, aizmirstot par viņa sociālo statusu, psiholoģiju vai dzīvniecisko dabu.
  • piektdiena, 28.09
    Agnese Lūse
    Palīdzi man izturēt šo nakti
    Pārmaiņas pēc ir tik patīkami skatīties mākslu, kas neprasa sarežģītu kodu un simbolu struktūras šifrēšanu un teorētiskas priekšzināšanas, un kas ļauj vienkārši smieties par asprātību, neslēptu un apzinātu muļķošanos.
  • piektdiena, 28.09
    Orests Silabriedis
    Duets sēdus
    No pirmās līdz pēdējai kustībai šis priekšnesums ir mūzika. Turklāt gudri veidota, polifoniski smalka, impulsu saspēlēm bagāta, līdzsvarā starp nejaušo un izstrādāto.
  • trešdiena, 26.09
    Ieva Priediena
    BR.#04 BRISELE
    Tā ir izrāde, kuru brīžiem pat grūti skatīties, bet noteikti jāredz. Kaut vai lai pārbaudītu savas robežas…
  • otrdiena, 25.09
    Sergejs Timofejevs
    Tikšanās telpa
    Man vienmēr ir patikusi Upīša pasāža . Daudzus gadus šeit dzīvoja mani draugi, bet es netālu strādāju un reizēm iegāju kādā no vietējām kafejnīcām uzkost vai iedzert kādu tasi kafijas .
  • otrdiena, 25.09
    Edīte Tišheizere
    Silts septembra vakars
    Vakars ir brīnišķīgs. Deviņi. Upīša pasāža. Man patīk...
  • pirmdiena, 24.09
    Krista Burāne
    Par smēķēšanu
    Lekciju viņš nospēlē lieliski un es jūtos kā studente, kura sēž auditorijā ar advancētu, savu priekšmetu mīlošu pasniedzēju „pie tāfeles“.
  • svētdiena, 23.09
    Krista Burāne
    Reiz bija
    Pēc izrādes kāds saka, ka jaunā dejotāja un māksliniece spēlējoties ar mazām lietām līdzīgi, kā Ņekrošus ar lielajām.
  • svētdiena, 23.09
    Vilnis Vējš
    Meklējot pazudušo darbinieku
    Tomēr es nebeidzu brīnīties – kā šis vairāk nekā stundu garais nenozīmīguma kāpinājums tomēr savādā kārtā man likās bēdīgs?
  • piektdiena, 21.09
    Ieva Zole
    Spiegel im Spiegel
    Tik reti šodienas teātrī, ar dzelžainu precizitāti izvēloties ķieģeļus, no kuriem būvēt izrādi, izdodas radīt tādu izrādes “celtni”, kas neatstāj vienaldzīgu un pēc kuras negribas tā vienkārši doties mājās.
  • ceturtdiena, 20.09
    Baņuta Rubesa
    Septiņas pārdomas
    HOMO NOVUS atklāj 7. Festivālu ar drosmi. Septiņas pārdomas.
  • otrdiena, 18.09
    Ilze Rudzīte
    Saruna ar izrādes Dienu putas režisoru Florianu fon Hoermanu
    Mēs aicinām publiku piedalīties kolektīvā sapnī. Sapnis vienmēr ir dažādu gadījuma rakstura stāstu sajaukums, tomēr īsti nav skaidrs, kuri no tiem ir reāli.
  • pirmdiena, 20.08
    Gundega Laiviņa
    Gaidām festivālu un jūsu atmiņas!
    Meklējam zīdainīti ar baltu ādas krāsu Romeo Kasteluči izrādes BR.#04 Brisele pirmajai ainai, pārbūvējam Upīša Pasāžu...
Cube-Media

 

KAIJA / teātris
Von Krahl teātris (Tallina)
Režisors Kristians Smedss (Helsinki)
www.vonkrahl.ee
  • 20., 21. septembrī 19:00
Teātris Skatuve
3h30 (ar starpbrīdi)
Latviešu valodā
Ls 10, 5 (ar atlaidi)

KAIJA

 
Somu režisors – brīvmākslinieks Kristians Smedss (1970) jau viesojies festivālā Homo Novus ar izrādi – roka balādi Voiceks (2003) un pareizticīgo leģendu Svētceļnieks (2005). Šobrīd Smedss ir viens no vadošajiem un starptautiski vispazīstamākajiem somu režisoriem, kurš iestudējis izrādes ne vien Somijā, bet arī Igaunijā un Lietuvā.
Pēc dramaturģijas un režijas studijām Somijas Teātra akadēmijā 90. gadu sākumā Smedss 1996. gadā nodibināja Takomo teātri Helsinkos, bet no 2001. līdz 2004. gadam bija labi novērtēts Kajāni pilsētas teātra mākslinieciskais vadītājs. Kopā ar draugiem balss mākslinieku Juhu Valkepā, grafiķi Tero Nauha un radio dīdžeju un gaismu mākslinieku Pjetu Pjetainenu viņš izveidoja neformālu apvienību Houkka Bros, kas iestudēja divas izrādes – pareizticīgo leģendu Svētceļnieks (2005) un istabas mūziklu par Asīzes Franciska dzīvi Bērni, putni un puķes (2006). Starptautisku atzinību guvusi Lietuvā iestudētā Smedsa izrāde Skumjas dziesmas no Eiropas sirds (2006) – aktrises Aldonas Bendoriūtes soloizrāde, veidota pēc Dostojevska romāna Noziegums un sods.

Kaija ir jau otrā režisora sadarbība ar Von Krahl teātri Igaunijā – 2006. gadā šajā teātrī iestudēts somu rakstnieka Arto Pāsilinnas Zaķa gads
Smedsa izrādēs, vai tie būtu daudzslāņaini lielās skatuves uzvedumi kā Voiceks un Trīs māsas Kajāni teātrī, vai nelielai publikai domātie Houkka Bros reliģiskie stāsti, domas dziļums un precizitāte savienota ar somiski huligānisku temperamentu. Viņam raksturīga spēja ierastās lietās un sižetos atklāt jaunu saturu. Un vienmēr neiztrūkstošs ir Smedsa humors.
Šobrīd Kristians Smedss ar domubiedriem ir nodibinājis Smedsa ansambli, kura mērķis ir kļūt par starptautisku mākslinieku tikšanās forumu un veidot starptautiskas kopprodukcijas.
www.houkat.net
www.smedsensemble.fi
Von Krahl teātris ir viens no pirmajiem privātajiem teātriem Igaunijā, kuru 1992. gadā Tallinā nodibināja režisors Peters Jalakass. Līdz 1998. gadam tas darbojās pēc projektu principa un nesaņēma pastāvīgu valsts dotāciju. Kopš 1998. gada Von Krahl teātrī ir pastāvīgs sešu aktieru ansamblis un tiek saņemts regulārs valsts atbalsts teātra aktivitātēm. Sezonā tiek sagatavotas apmēram četras liela apjoma izrādes, no kurām vismaz viena ir starptautiska kopprodukcija, un vairāki mazāka apjoma pasākumi – muzikālas izrādes, projekti, hepeningi. Gadā tiek spēlētas vidēji 100-150 izrādes.

Von Krahl teātra darbību raksturo vēlēšanās apvienot dažādas mediju un mākslas izpausmes un izpratne par mūsdienu teātri, kas mūsdienīgā valodā sarunājas ar šodienas skatītāju.

Kā pēdējo gadu nozīmīgākie iestudējumi tiek minēti Grāls (2001), Gulbju ezers (2003) un Igauņu balādes (2004).

Von Krahl teātris jau divkārt viesojies festivālā Homo Novus – ar izrādēm Igauņu spēles. Kāzas (1997) un Gulbju ezers (2003).