septembris

diskusijas

  • piektdiena, 05.10
    Normunds Naumanis
    Nāve kā politika
    Šokējoša žurnālistika un aktuāla publicistika, pārvērsta mākslas tēlos — tā varētu nosaukt divus spilgtus šī rudens teātra piedzīvojumus, ko piedāvāja mūsu reģiona galvenie starptautiskie teātra festivāli Homo Novus (Rīgā) un Sirenos (Viļņā).
  • piektdiena, 05.10
    Ieva Zole
    par divām festivāla Homo Novus izrādēm
    Ja es spētu īstenot visas glupības, ko fantazēju, mana dzīve būtu nesalīdzināmi labāka
  • piektdiena, 05.10
    Toms Treibergs
    Smagi, bet skaisti
    Valmieriešu veikumam piemīt stipra pēcgarša, pietiekama, lai būtu vērts mērot ceļu uz Vidzemi
  • piektdiena, 05.10
    Анна ГОРСКАЯ, Майя ВЕЙДЕ
    Homo Novus. Счет 3:2 в нашу пользу
    Hынешний фестиваль нового театра Homo Novus, прошедший в Риге с 19 по 29 сентября, принес несколько крупных разочарований, но все равно прошел на ура. Потому что откровений на нем было больше. Мы написали отчет о наиболее ярких моментах фестиваля — узнавайте, вспоминайте, радуйтесь, что в Риге бывает так интересно.
  • piektdiena, 05.10
    Dita Eglīte
    Britu humors un igauņu brīvība
    Šajā rakstā pievērsīšu uzmanību tiem Homo novus pasākumiem, kuros būtiska ir dejas un horeogrāfu klātbūtne.
  • pirmdiena, 01.10
    Krista Burāne
    Klusā deja
    Liekas, ka no visām Homo Novusa piedāvātajām izrādēm Džonatana Barouza un Mateo Fardžiona darbi ir vistuvāk cilvēka radošajai būtībai, aizmirstot par viņa sociālo statusu, psiholoģiju vai dzīvniecisko dabu.
  • piektdiena, 28.09
    Agnese Lūse
    Palīdzi man izturēt šo nakti
    Pārmaiņas pēc ir tik patīkami skatīties mākslu, kas neprasa sarežģītu kodu un simbolu struktūras šifrēšanu un teorētiskas priekšzināšanas, un kas ļauj vienkārši smieties par asprātību, neslēptu un apzinātu muļķošanos.
  • piektdiena, 28.09
    Orests Silabriedis
    Duets sēdus
    No pirmās līdz pēdējai kustībai šis priekšnesums ir mūzika. Turklāt gudri veidota, polifoniski smalka, impulsu saspēlēm bagāta, līdzsvarā starp nejaušo un izstrādāto.
  • trešdiena, 26.09
    Ieva Priediena
    BR.#04 BRISELE
    Tā ir izrāde, kuru brīžiem pat grūti skatīties, bet noteikti jāredz. Kaut vai lai pārbaudītu savas robežas…
  • otrdiena, 25.09
    Sergejs Timofejevs
    Tikšanās telpa
    Man vienmēr ir patikusi Upīša pasāža . Daudzus gadus šeit dzīvoja mani draugi, bet es netālu strādāju un reizēm iegāju kādā no vietējām kafejnīcām uzkost vai iedzert kādu tasi kafijas .
  • otrdiena, 25.09
    Edīte Tišheizere
    Silts septembra vakars
    Vakars ir brīnišķīgs. Deviņi. Upīša pasāža. Man patīk...
  • pirmdiena, 24.09
    Krista Burāne
    Par smēķēšanu
    Lekciju viņš nospēlē lieliski un es jūtos kā studente, kura sēž auditorijā ar advancētu, savu priekšmetu mīlošu pasniedzēju „pie tāfeles“.
  • svētdiena, 23.09
    Krista Burāne
    Reiz bija
    Pēc izrādes kāds saka, ka jaunā dejotāja un māksliniece spēlējoties ar mazām lietām līdzīgi, kā Ņekrošus ar lielajām.
  • svētdiena, 23.09
    Vilnis Vējš
    Meklējot pazudušo darbinieku
    Tomēr es nebeidzu brīnīties – kā šis vairāk nekā stundu garais nenozīmīguma kāpinājums tomēr savādā kārtā man likās bēdīgs?
  • piektdiena, 21.09
    Ieva Zole
    Spiegel im Spiegel
    Tik reti šodienas teātrī, ar dzelžainu precizitāti izvēloties ķieģeļus, no kuriem būvēt izrādi, izdodas radīt tādu izrādes “celtni”, kas neatstāj vienaldzīgu un pēc kuras negribas tā vienkārši doties mājās.
  • ceturtdiena, 20.09
    Baņuta Rubesa
    Septiņas pārdomas
    HOMO NOVUS atklāj 7. Festivālu ar drosmi. Septiņas pārdomas.
  • otrdiena, 18.09
    Ilze Rudzīte
    Saruna ar izrādes Dienu putas režisoru Florianu fon Hoermanu
    Mēs aicinām publiku piedalīties kolektīvā sapnī. Sapnis vienmēr ir dažādu gadījuma rakstura stāstu sajaukums, tomēr īsti nav skaidrs, kuri no tiem ir reāli.
  • pirmdiena, 20.08
    Gundega Laiviņa
    Gaidām festivālu un jūsu atmiņas!
    Meklējam zīdainīti ar baltu ādas krāsu Romeo Kasteluči izrādes BR.#04 Brisele pirmajai ainai, pārbūvējam Upīša Pasāžu...
Cube-Media

 

KAIJA / teātris
Von Krahl teātris (Tallina)
Režisors Kristians Smedss (Helsinki)
www.vonkrahl.ee
  • 20., 21. septembrī 19:00
Teātris Skatuve
3h30 (ar starpbrīdi)
Latviešu valodā
Ls 10, 5 (ar atlaidi)

KAIJA

Čehovs ar komēdiju Kaija apgrieza sava laika priekšstatus par teātri kājām gaisā. Pēc vairāk nekā gadsimta somu režisors Smedss ar lielu pietāti pret tekstu tomēr uzšķērž šo lugu un atklāj tajā līdz šim nepamanītu potenciālu.

„Bēdziet, jaunas formas nāk!” saka Juhana Ulfsaka Trepļevs savai mātei Arkadinai, kuru spēlē viņa tēvs Lembits Ulfsaks. Padomju kino kulta figūra Lembits Ulfsaks (lai atceramies kaut vai Paganelu no filmas Kapteiņa Granta meklējumos) šobrīd ir viens no vadošajiem Igaunijas Drāmas teātra aktieriem. Ilgu laiku šajā teātrī spēlējis arī Trigorina lomas atveidotājs Aleksandrs Ēlmā, kura dēls Tāvi Ēlmā Kaijā ir skolotājs Semjons Medvedenko. Arī Helgi Sallo, vienu no spožākajām igauņu operetes aktrisēm, kas iestudējumā spēlē Sorinu, saista radniecīgas saites ar Von Krahl teātra aktieru pamatsastāvu – tajā ir viņas meita Līna, kas gan Kaijas iestudējumā nepiedalās.

Kristians Smedss: „Es ilgi esmu apsvēris dažādas pieejas Čehova lugai Kaija. Lai gan lielā mērā tā ir par mākslu un māksliniekiem, šī luga runā arī par paaudžu konfliktu. Von Krahl teātra aktieru ģimeniskās saites atklāja lugā interesantu dimensiju, piešķirot Čehova daudzslāņainajam tekstam jaunu līmeni. Pateicoties šim sastāvam, izrādē notiek burvīga saspēle starp īstenību un fikciju.” Cīņa starp „veco un jauno teātra skolu” uz skatuves noris pa īstam. Arī tomāti, kas izrādes beigās lido uz skatuvi, ir īsti…

Paaudžu sadursme gan dzīvē, gan mākslā ir viena no skaudrā, bet arī uzjautrinošā iestudējuma galvenajām tēmām līdzās atziņai, ka dzīve ir bezjēdzīga, ja to nevar dalīt ar otru. Kaija ir arī par pašu mākslu, un Smedss izrādes sakarā saka: “Ir svarīgi spēt apšaubīt teātra jēgu un arvien no jauna uzdot jautājumu: ko tu dari un kāpēc. Vai tevis radītam saturam ir kāda vērtība? Ja atbilde ir – jā, tad – kāda un priekš kam?”