septembris

diskusijas

  • piektdiena, 05.10
    Normunds Naumanis
    Nāve kā politika
    Šokējoša žurnālistika un aktuāla publicistika, pārvērsta mākslas tēlos — tā varētu nosaukt divus spilgtus šī rudens teātra piedzīvojumus, ko piedāvāja mūsu reģiona galvenie starptautiskie teātra festivāli Homo Novus (Rīgā) un Sirenos (Viļņā).
  • piektdiena, 05.10
    Ieva Zole
    par divām festivāla Homo Novus izrādēm
    Ja es spētu īstenot visas glupības, ko fantazēju, mana dzīve būtu nesalīdzināmi labāka
  • piektdiena, 05.10
    Toms Treibergs
    Smagi, bet skaisti
    Valmieriešu veikumam piemīt stipra pēcgarša, pietiekama, lai būtu vērts mērot ceļu uz Vidzemi
  • piektdiena, 05.10
    Анна ГОРСКАЯ, Майя ВЕЙДЕ
    Homo Novus. Счет 3:2 в нашу пользу
    Hынешний фестиваль нового театра Homo Novus, прошедший в Риге с 19 по 29 сентября, принес несколько крупных разочарований, но все равно прошел на ура. Потому что откровений на нем было больше. Мы написали отчет о наиболее ярких моментах фестиваля — узнавайте, вспоминайте, радуйтесь, что в Риге бывает так интересно.
  • piektdiena, 05.10
    Dita Eglīte
    Britu humors un igauņu brīvība
    Šajā rakstā pievērsīšu uzmanību tiem Homo novus pasākumiem, kuros būtiska ir dejas un horeogrāfu klātbūtne.
  • pirmdiena, 01.10
    Krista Burāne
    Klusā deja
    Liekas, ka no visām Homo Novusa piedāvātajām izrādēm Džonatana Barouza un Mateo Fardžiona darbi ir vistuvāk cilvēka radošajai būtībai, aizmirstot par viņa sociālo statusu, psiholoģiju vai dzīvniecisko dabu.
  • piektdiena, 28.09
    Agnese Lūse
    Palīdzi man izturēt šo nakti
    Pārmaiņas pēc ir tik patīkami skatīties mākslu, kas neprasa sarežģītu kodu un simbolu struktūras šifrēšanu un teorētiskas priekšzināšanas, un kas ļauj vienkārši smieties par asprātību, neslēptu un apzinātu muļķošanos.
  • piektdiena, 28.09
    Orests Silabriedis
    Duets sēdus
    No pirmās līdz pēdējai kustībai šis priekšnesums ir mūzika. Turklāt gudri veidota, polifoniski smalka, impulsu saspēlēm bagāta, līdzsvarā starp nejaušo un izstrādāto.
  • trešdiena, 26.09
    Ieva Priediena
    BR.#04 BRISELE
    Tā ir izrāde, kuru brīžiem pat grūti skatīties, bet noteikti jāredz. Kaut vai lai pārbaudītu savas robežas…
  • otrdiena, 25.09
    Sergejs Timofejevs
    Tikšanās telpa
    Man vienmēr ir patikusi Upīša pasāža . Daudzus gadus šeit dzīvoja mani draugi, bet es netālu strādāju un reizēm iegāju kādā no vietējām kafejnīcām uzkost vai iedzert kādu tasi kafijas .
  • otrdiena, 25.09
    Edīte Tišheizere
    Silts septembra vakars
    Vakars ir brīnišķīgs. Deviņi. Upīša pasāža. Man patīk...
  • pirmdiena, 24.09
    Krista Burāne
    Par smēķēšanu
    Lekciju viņš nospēlē lieliski un es jūtos kā studente, kura sēž auditorijā ar advancētu, savu priekšmetu mīlošu pasniedzēju „pie tāfeles“.
  • svētdiena, 23.09
    Krista Burāne
    Reiz bija
    Pēc izrādes kāds saka, ka jaunā dejotāja un māksliniece spēlējoties ar mazām lietām līdzīgi, kā Ņekrošus ar lielajām.
  • svētdiena, 23.09
    Vilnis Vējš
    Meklējot pazudušo darbinieku
    Tomēr es nebeidzu brīnīties – kā šis vairāk nekā stundu garais nenozīmīguma kāpinājums tomēr savādā kārtā man likās bēdīgs?
  • piektdiena, 21.09
    Ieva Zole
    Spiegel im Spiegel
    Tik reti šodienas teātrī, ar dzelžainu precizitāti izvēloties ķieģeļus, no kuriem būvēt izrādi, izdodas radīt tādu izrādes “celtni”, kas neatstāj vienaldzīgu un pēc kuras negribas tā vienkārši doties mājās.
  • ceturtdiena, 20.09
    Baņuta Rubesa
    Septiņas pārdomas
    HOMO NOVUS atklāj 7. Festivālu ar drosmi. Septiņas pārdomas.
  • otrdiena, 18.09
    Ilze Rudzīte
    Saruna ar izrādes Dienu putas režisoru Florianu fon Hoermanu
    Mēs aicinām publiku piedalīties kolektīvā sapnī. Sapnis vienmēr ir dažādu gadījuma rakstura stāstu sajaukums, tomēr īsti nav skaidrs, kuri no tiem ir reāli.
  • pirmdiena, 20.08
    Gundega Laiviņa
    Gaidām festivālu un jūsu atmiņas!
    Meklējam zīdainīti ar baltu ādas krāsu Romeo Kasteluči izrādes BR.#04 Brisele pirmajai ainai, pārbūvējam Upīša Pasāžu...
Cube-Media

 

BR.#04 BRISELE / teātris
Socìetas Raffaello Sanzio (Čezena)
Režisors Romeo Kasteluči
www.raffaellosanzio.org
  • 25., 26. septembrī 19:00
Dailes teātra lielā zāle
1h
Bez teksta
Ls 15, 10, 7 (ar atlaidi)
Brīdinām, ka izrādē ir nežēlīgas ainas!
Līdz 16 gadiem neiesakām!

BR.#04 BRISELE

Līdz šim vērienīgākais 21. gadsimta notikums Eiropas teātrī neapšaubāmi ir Romeo Kasteluči un Socìetas Raffaello Sanzio dramatiskais cikls Tragedia Endogonidia (2002-2004), kas sastāv no vienpadsmit epizodēm, saistītām ar desmit Eiropas pilsētām – Čezenu, Aviņonu, Berlīni, Briseli, Bergenu, Parīzi, Romu, Strasbūru, Londonu un Marseļu. Festivāls Homo Novus piedāvā ceturto cikla epizodi BR.#04 Brisele.

Tragedia Endogonidia ir atvērta sistēma, kas, nepārtraukti mainoties, ir tapusi trīs gadu laikā. Katra cikla izrāde atspoguļo nākamo attīstības pakāpi - par to progresiju liecina nosaukumos ietvertais numurs. Katras epizodes nosaukumā ietvertā pilsēta, savukārt, iezīmē traģēdijas ceļojumu caur Eiropai no ģeogrāfiskā un vēsturiskā aspekta.

Vārds endogonidia apzīmē vienkāršos organismus, kas pateicoties šūnu dalīšanās procesam, ir spējīgi reproducēties bezgalīgi. Traģēdija, savukārt, liecina par beigām. Tragedia Endogonidia tulkojama kā beigu bezgalība.

Katrā epizodē mākslinieki uzdod vienu un to pašu jautājumu citā formā: Kā šeit un tagad radīt un attēlot mūsdienu traģēdiju? Antīkā traģēdija piektajā gadsimtā pirms Kristus bija demokrātiskās grieķu pilsētas simbols. Šo pilsētu tāpat kā visu sabiedrību vienoja ticība mītam un vēsturei. Mūsdienu sadalītajā, fragmentētajā sabiedrībā, kuras indivīdi jūtas izolēti, ievainojami un apdraudēti, šī ticība ir mirusi. Kā lai attēlo Traģēdijas kori, kas vienbalsīgi runā politiskās kopienas vārdā, ja šodien šī kopiena ir sašķēlusies tik daudz grupējumos ar dažādām vērtībām, ticībām, vēsturisko un mītisko izcelsmi. Kā tas ir iespējams laikā, kad valoda ir zaudējusi nozīmi?

Laikraksts De Morgen par Tragedia Endogonidia raksta: „Tas ir sapnis, pārnests uz skatuves. Tieši šī iemesla dēļ tas ir teātris, kas uzrunā ikvienu. Tie ir tēli, kas dedzina jūsu acis un sirdi.”

Epizodē BR.#04 Brisele, Kasteluči pieskaras indivīda un laika, indivīda un likuma attiecībām, divu cilvēku attiecībām un attiecībām ar sabiedrību, kurā tie ir spiesti eksistēt. Baltā marmora zālē ar spilgtām dienasgaismas lampām dzīvs un pacilājošs cilvēka ķermenis tiek pretstatīts pagātnes tēliem, uzspiestiem likuma un valodas rāmjiem. Bērna lēnprātība tiek konfrontēta ar policista nežēlību, bet katrā cilvēkā mītošais iemīlēšanās brīnums – ar turpat blakus plaukstošo slepkavniecisko instinktu. Viss ir mākslīgs, un tomēr – tik neaizmirstams un patiess.

Tas ir reizē mistērijas un sapņu teātris, nežēlības un maiguma teātris, ko vienlīdz spēcīgi iedvesmojis Semjuels Bekets, Antonens Arto, tautas pasakas un mīti. Šinī teātrī nav pašmērķīgas provokācijas, tikai vēlme parādīt cilvēka ķermeni tā esības trauslumā un traģiskās pieredzes tumsā. Mirdzošie vai tumšie, bet savā skaistumā vienreizējie tēli rada teātri, kas ir satraucošs, smags, izaicinošs, kas katram liek izdzīvot savu personīgo traģēdiju.

BR.#04 Brisele nav vienprātības teātris, kas nomierina, tas nedod atbildes vai skaidrojumus. Šis teātris nerunā vispār, jo Kasteluči tic „nepateikšanas” spēkam. Tomēr „nepateikšana” automātiski nenozīmē „klusumu”. Tos, kuri ir gatavi pieņemt izrādē pausto vēstījumu, šis teātris atbrīvo - liek zaudēt sevi, atkal atrast sevi un aiziet brīvam. „Vienam. Kopā un tomēr vienam.”